Historien:

Top Attraktioner er en forening af turistattraktioner, som i mere end 30 år har samarbejdet om at forbedre kvaliteten af og i de oplevelser vi tilbyder vores gæster. Top Attraktioners medlemmer omfatter både museer, forlystelsesparker, dyrepar­ker/zoo’s, akvarier, videnpædagogiske aktivitetscentre m.v.

 

For at blive medlem af Top Attraktioner skal attraktionerne opfylde en række krav omkring bl.a. kvalitet, besøgstal og organisering. 

 

Hvis du vil læse mere om Top Attraktioners historie, kan du downloade Jubilæumsskriftet "Jyske kvalitetsoplevelser gennem 20 år", som blev udgivet i anledning af samarbejdets 20 års jubilæum i 2002. Dengang fandtes vi kun i Jylland og hed Jyllands Attraktioner. 


aktiviteterne:

Top Attraktioner gennemfører hvert eneste år gæsteanalyser på tværs af attraktionerne. På den måde kan attraktionerne benchmarke deres resultater med og mod hinanden, og se hvor gode de er til service, renholdelse, vedligeholdelse, udvalg og kvalitet af mad, m.v. Der måles selvfølgelig også på kvaliteten af oplevelserne, forventningsopfyldelse m.v.. Benchmarkingen bruges især til at identificere områder, hvor attraktionerne kan gøre det endnu bedre.


Top Attraktioner gennemfører også årlige markedsanalyser for at blive klogere på, hvad vi kan gøre for at endnu flere gæster får lyst til at besøge os.


Med udgangspunkt i gæsteanalyserne har Top Attraktioner udviklet en kvalitetsmanual, som hjælper attraktionerne med at holde fokus på en række kvalitetsparametre – altså hvordan den enkelte attraktion kan kvalitetsudvikle attraktionen og attraktionens produkter.


Kompetenceudvikling er vigtig for hele tiden at kunne blive bedre – og Top Attraktioner gør det muligt at lave målrettede kursusforløb og temadage inden for områder, hvor attraktionerne har gavn af at lave erfaringsudveksling.


Top Attraktioner arbejder også med erfaringsudveksling på et mere generelt plan – og støtter bl.a. ERFA-grupper på tværs af attraktionerne. Ved at lære af hinanden får attraktionerne bedre muligheder for at kunne yde den bedst mulige service over for gæsterne. Hvert andet år tager Top Attraktioner også på en studietur, hvor fokus er på hvordan attraktioner i andre dele af verden løser deres udfordringer og drift.


Top Attraktioner har et system for løbende udveksling af besøgstal – som giver en værdifuld viden om hvordan sæsonen udvikler sig – og Top Attraktioner laver med mellemrum også andre statistikker eller nøgletal.


Et fælles distributionssystem sikrer, at vores brochurer kommer ud til alle vores potentielle gæster og præsenteres på en måde, så gæsterne kan få et overblik over de muligheder de har for at finde spændende oplevelser. Vi producerer også en fælles brochure som samler informationen om attraktionerne og samler oplysningerne om de øvrige medlemmers oplevelsesmuligheder via oversigtstavler.


Når medlemmerne mødes på eksempelvis medlemsmøder, har vi også mulighed for at sætte fokus på forskellige områder og trække eksperter eller eksterne videnspersoner ind for at give input til kvalitetsudvikling – det kunne være at forbedre elementer i formidlingen, produkterne eller i den måde attraktionerne kommunikerer med gæsterne på.


Bestyrelse:

  • Direktør Knud Bundgaard, AQUA Akvarium & Dyrepark (formand) - kb@fvc.dk
  • Økonomi- og administrationschef Claus Christiansen, Vikingeskibsmuseet
  • Direktør Bjarne Klausen, Kattegatcentret
  • Direktør Henrik Johansen, Aalborg ZOO
  • Direktør Jens Odgaard Olsson, Odense ZOO
  • Direktør Karl Henrik Laursen, Nordsøen Oceanarium


Ledelse:

 

Fakta om Top Attraktioner
  • Får hvert år besøg af 7,5. mio. gæster
  • Består af 20 turistattraktioner
  • Gennemfører hvert år kundeundersøgelser i bestræbelserne på at give gæsterne endnu flere gode oplevelser
  • Hed tidligere Jyllands Attraktioner, dengang det kun var attraktioner i Jylland, der var medlem

 

Jubilæumsskrift

Hent Top Attraktioners jubilæumsskrift (761 Kb)

Jubilaeumsskrift

luk og vis ikke igen Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer.
Hvad er cookies? Læs mere